باغ موزه های دیدنی تهران

باغ موزه مقدم

در میان ترافیک، دود و ساختمان های لوکس پایتخت مکان هایی وجود دارند که هنگام ورود به آنها گویی از تهران خارج شده و به شهر دیگری قدم گذاشته اید. باغ هایی سرسبز با خانه های قدیمی که یادآور چهره تاریخی تهران هستند. در این مقاله 8 مورد از مکان های تاریخی پایتخت را به شما معرفی خواهیم کرد. با مجله عصر پاییز همراه باشید تا با باغ موزه های دیدنی تهران آشنا شوید.

کاخ موزه سعد آباد

باغ موزه سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد در خوش آب و هوا ترین منطقه تهران یعنی دربند بنا شده است. این مجموعه با 110 هکتار مساحت شامل جنگل های طبیعی، چشمه سارها، باغستان ها، گلخانه ها، خیابان و چندین کاخ و عمارت است. این کاخ موزه در ابتدا محل اقامت پادشاهان قاجاری در تابستان بوده است که بعد ها وسعت آن افزایش پیدا کرده و به محل اقامت رضا شاه و خاندان پهلوی تبدیل شد. اکنون از کاخ های واقع در این مجموعه بزرگ به عنوان موزه استفاده می شود که می توانید از آنها دیدن کنید.

آدرس: خیابان ولی عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

 

کاخ موزه نیاوران

باغ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران با حدود یازده هکتار مساحت در شمال شرقی مجموعه باغ نیاوران واقع شده است. این باغ موزه در دوران فتحعلی شاه قاجار به جای یک نیزار در کنار یک روستا ساخته شد و به باغ ییلاقی شاه قاجار تبدیل شد. «کاخ صاحبقرانیه» و «کوشک احمدشاهی» که در حال حاضر می توانید از آنها بازدید کنید، بناهایی هستند که در دوران قاجار ساخته شده اند. بعد ها در زمان سلطنت خاندان پهلوی عمارتی با عنوان «کاخ نیاوران» در این مجموعه ساخته شد تا خانواده محمدرضا شاه در آن سکونت داشته باشند. امروزه این کاخ به موزه تبدیل شده است و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

آدرس: تهران، میدان نیاوران

 

کاخ گلستان

باغ موزه گلستان

کاخ زیبای گلستان در میدان ارگ و مرکز شهر تهران واقع شده که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. این کاخ که نزدیک به 440 سال قدمت دارد، یکی از منحصر به فرد ترین مجموعه های تاریخی ایران به شمار می رود. بناهای زیبایی همچون شمس العماره، تالار اسلام، تالار آینه، ایوان تخت مرمر، تخت مرمر، حوضخانه، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان در کاخ گلستان موجودند. این کاخ در دوران زندیه و قاجار نیز مورد استفاده ی پادشاهان قرار گرفت و همچنین تاج گذاری پهلوی اول و دوم نیز در این کاخ انجام شد. با تهیه بلیط می توانید وارد محوطه باغ شده و از تمام قسمت های آن دیدن کنید.

آدرس: چهار راه گلوبندک، میدان ارگ، کاخ گلستان

 

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار نزدیک به میدان بهارستان ساخته شد. این باغ به دلیل نقش و نگار هایی که بر دیوار اتاق های این باغ طراحی شده است نگارستان نام گرفت. در این باغ رخدادهای تاریخی بسیاری از جمله قتل قائم مقام فراهانی اتفاق افتاده است و همچنین در زمان ناصر الدین شاه بخشی از آن به فضای آموزشی تبدیل شد که ملک الشعرای بهار، علی اکبر دهخدا و دکتر محمود حسابی در فضای آموزشی باغ نگارستان تحصیل کرده اند. چندین موزه نیز در این باغ وجود دارد که با تهیه بلیط می توانید از آنها بازدید کنید. با دیدن باغ نگارستان می توانید با معماری یک باغ ایرانی به طور کامل آشنا شوید و از آرامشی که در این باغ وجود دارد لذت ببرید.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

 

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی یکی از باغ های زیبای تهران است که در منطقه الهیه واقع شده و در دوران پهلوی اول بنا شده است. این باغ کمتر از یک هکتار مساحت دارد و در گذشته متعلق به همسر سپهبد امیر ابراهیمی بوده است. در این باغ زیبا و دیدنی ماکت های بسیاری از آثار و بناهای ایرانی از جمله ماکت برج آزادی، ماکت سی و سه پل اصفهان، ماکت هشت بهشت، ماکت میدان امام اصفهان و.. را می توانید مشاهده کنید که توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته شده اند. درست در کنار ورودی باغ کافه ای وجود دارد که پس از بازدید از باغ می توانید به آنجا رفته و استراحت کنید. بازدید از این باغ موزه زیبا به افرادی که می خواهند چند ساعتی را به دور از هیاهو و شلوغی شهر باشند پیشنهاد می شود.

آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید امیر ابراهیم دربندی (خیابن مقصود بیک)، خیابان دکتر حسابی، پلاک 30

 

باغ فردوس

باغ موزه فردوس

باغ فردوس با حدود 20 هزارمتر مساحت به دستور محمد شاه قاجار به همراه یک عمارت سه طبقه در شمال تهران ساخته و به مکنی برای اقامت اعیان تبدیل شد. این باغ پس از دوران قاجار بین چندین نفر دست به دست شد تا اینکه تجارت خانه طومانیانس که در آن زمان صاحب باغ بود، به دلیل بدهی آن را به رضا شاه پهلوی واگذار کرد. اکنون باغ فردوس به موزه سینما تبدیل گشته و عمارت داخل آن نیز شکل گوش فیلی خود را حفظ کرده است.

آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، بعد از سه راهی زعفرانیه، باغ فردوس

 

خانه و موزه مقدم

باغ موزه مقدم

خانه و موزه مقدم عمارتی بزرگ در ضلع شمالی خیابان امام خمینی واقع شده است. این عمارت ابتدا متعلق به خاندان یکی از صاحب منصبان مشهور دربار قاجار بوده که در آن سکونت می کردند. پس از مدت ها این خانه و عمارت به استاد محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران و شاگرد استاد کمال الملک، تعلق گرفت که امروزه این خانه را به نام او می شناسند. این خانه که اکنون به موزه تبدیل شده است، یکی از گرانبهاترین خانه های جهان به شمار می رود به این خاطر که تمام اشیای تاریخی که در گذشته در معرض نابودی قرار داشتند توسط استاد مقدم و همسر فرانسوی او خریداری شده و در این عمارت نگهداری شده اند. خانه و موزه مقدم همچنین به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

آدرس: خیابان امام خمینی، بین ولیعصر و شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 249

 

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه با حدود 4000 متر مربع مساحت به دستور یکی از فرزندان ناصرالدین شاه، مسعود میرزا، ساخته شد و به همین دلیل مسعودیه نام گرفت. در آن زمان این عمارت برای مدتی پایگاه مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه قاجار بود که پس از به توپ بستن مجلس عمارت مسعودیه نیز به رگبار بسته شد. همچنین در سال 1304 اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در این عمارت زیبا بنا شد.

آدرس: خیابان جمهوری،نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دو + 14 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.