معنی و داستان ضرب المثل از هفت خان رستم گذشته

ضرب المثل از هفت خان رستم گذشته

معنی ضرب المثل از هفت خان رستم گذشته

مجله عصر پاییز – این ضرب المثل زمانی به کار می رود که شخصی برای رسیدن به هدف خود با سختی های بسیاری رو به رو شده و پشت سر گذاشته است.

داستان ضرب المثل از هفت خان رستم گذشته

زمانی که کیکاووس بر سرزمین ایران پادشاهی می کرد گرفتار دیو سفید شد و او را در قلعه ای در مازندران اسیر کردند.

رستم که در آن زمان پهلوان پرآوازه ای بود به محض شنیدن این خبر تصمیم گرفت که به مازندران برود و هر طور شده کیکاووس را از اسارت نجات دهد.

رستم به سمت مازندران راه افتاد و عده ای از افراد دیو سفید به او خبر دادند که رستم در راه است و چون بسیار پر قدرت است و می تواند هر کسی را شکست دهد، بهتر است چاره ای برای آمدن او بیاندیشی.

دیو سفید قصه که به خوبی رستم را می شناخت و از قدرت جنگ آوری او آگاه بود تصمیم گرفت موانعی را سر راه رستم قرار دهد تا او را از رسیدن به قلعه باز دارد.

در مرحله اول دیو سفید شیری وحشی را سر راه قلعه قرار داد که به رستم و اسبش حمله کند اما درست زمان حمله شیر اسب رستم لگدی به شیر زد و او را از سر راه برداشت.

برای مانع دوم دیو دستور داد آب تمام برکه ها و نهر های سر راه رستم را ببندند تا از تشنگی نتواند به راه خود ادامه دهد.

مانعی سومی که دیو سفید سر راه رستم قرار داد اژدهایی هفت سر بود که رستم با قطع کردن هر سر اژدها سر دیگری درمی آورد. رستم متوجه شد که این منوانع طبیعی نیستند و نقشه ی دیو برای این است که جلوی او را از ورود به مازندران بگیرد.

در مرحله چهارم دیو سپید جادوگری را به جنگ با رستم فرستاد اما جادوگر هم با حیله و جادو نتوانست رستم را شکست دهد.

مانع پنجم دیو سفید یکی از نزدیکان رستم به نام اولاد بود که با رستم وارد جنگ شد و از او شکست خورد. رستم یکی پس از دیگری موانع را پشت سر می گذاشت و این موضوع باعث عصبانیت شدید دیو شده بود.

پس از عبور از پنج مانع، مانع ششم جنگ دیگری با یکی از دوستان دیو به نام ارژنگ بود که قدرت بسیاری داشت. رستم با تمتم توان خود با ارژنگ جنگید و با یاری خدا توانست او را نیز شکست دهد.

در نهایت دیو سفید که مانع دیگری برای مقابله با رستم پیدا نکرد به ناچار خود به سراغ رستم رفت و تصمیم گرفت با او بجنگد. پس از یک نبرد طولانی این رستم بود که پیروز میدان شد.

رستم پس از کشتن دیو به سرعت خود را به قلعه رساند و پادشاه ایران را از اسارت آزاد کرد. مردم ایران نیز پس از اینکه متوجه شدند رستم برای نجات پادشاه کشور چه موانعی را پشت سر گذاشته این هفت مانع را هفت خان رستم نامیدند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

11 + 19 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.