معنی و داستان ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

معنی ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

مجله عصر پاییز – این ضرب المثل در مورد افرادی به کار می رود که بدون فکر و بدون درنظر گرفتن جوانب مختلف تصمیمی می گیرند یا عملی را انجام می دهند که در آخر به پشیمانی دچار می شوند.

داستان ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

در آن زمان که یوسف توسط برادران حسود خود در چاه گرفتار شد، مالک بن دعر که با کاروانش از آن مکان عبور می کرد او را پیدا کرد و نجات داد و در نهایت او توسط عزیز مصر به عنوان برده ای خریداری شد.

عزیز مصر نیز او را به خانه برد و چون فرزندی نداشتند با همسر خود زلیخا به پرورش و تربیت یوسف پرداختند. ولی زیبایی او به عنوان یک جوان دل زلیخا را برد و او را عاشق خود کرد.

زلیخا برای تحریک یوسف و کشیدن او به سمت خود نقشه ای کشید اما یوسف به حیله او گرفتار نشد و تقوا پیشه نمود. او گفت: «مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ؛ به خدا پناه می‌برم که بهترین پناهگاه من است و ستم‌کاران را رستگاری نمی‌دهد». (یوسف: 23)

وقتی زلیخا دید که به هیچ طریق نمی تواند پوسف را به دام بیندازد به او تهمت و افترا زد و عزیز مصر را مجبور کرد تا یوسف را به زندان بیندازد.

اما یوسف، زندان را در مقابل خوف و خشیت الهی، هیچ انگاشت و در زندان نیز به هدایت زندانیان پرداخت و آن ها را برای پرستش خدای یکتا تشیق کرد.

مدت‌ها گذشت و زلیخا همچنان منتظر بود اما یوسف از اینکه‌ از حیله زلیخا رها شده بود به درگاه خدا شکر می کرد.

زلیخا از اینکه یوسف را به زندان انداخته بود پشیمان شد؛ زیرا تا قبل از اینکه یوسف به زندان برود می‌توانست با دیدار او مرهمی بر زخم دل خود بگذارد.

زلیخا در غم دوری او بی‌تاب شد و همیشه اشک از چشمانش جاری بود تا اینکه به مرور زمان نشاط جوانی، زیبایی‌ و بینایی خود را از دست داد.

اگر چه زلیخا پس از رهایی یوسف از زندان و مرگ همسرش مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفت و به زیبایی دوران جوانی و همیچنین معشوقه خود رسید، ولی بعدها حسرت و ندامتی که این کار برای او به همراه داشت به صورت ضرب المثل درآمد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 + 14 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.