مکان های دیدنی قشم

جزیره قشم

مجله عصر پاییز – جزیزه قشم یکی از جزایر توریستی و گردشگری واقع در تنگه هرمز است. قشم بزرگ ترین جزیره ایران و خلیج فارس بوده و حدود ۲ برابر جزیره بزرگ خلیج فارس (بحرین) وسعت دارد. این جزیره از آب و هوای گرم و مرطوب برخوردار بوده و رطوبت هوا در این منطقه تقریبا بالا است. خرما، نان های محلی، کیک سنتی هلر، صنایع دستی حصیری، ادویه جات جنوبی، صنایع گلیم بافی، صنایع دستی دریایی، لباس های محلی و … از جمله سوغات معروف جزیره قشم می باشد.
از مناطق گردشگری جزیره نیز می توان به ژئوپارک قشم، جزیزه هنگام، دره ستارگان، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، لافت و جزیره هرمز اشاره کرد؛ در ادامه مقاله با اماکن گردشگری این جزیره بیشتر آشنا خواهیم شد:

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم با وسعت ۳۰ هزار هکتار در قسمت غرب این جزیره واقع شده است.
زئوپارک ها محوطه هایی هستند که تنوع عظیم زیستی را نشان می دهند. ژئوپارک جهانی قشم، به عنوان اولین ژوئوپارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ در یونسکو به ثبت شبکه جهانی ژوئوپارک ها رسید.
این محدوده طولی از شمال و جنوب به سواحل شمالی و جنوبی، از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی محدود می باشد.
ژئوپارک قشم که اولین ژئوپارک ایران است، یکی از خاص ترین ژئوپارک های دنیا محسوب می شود و با بودن در کنار جنگل های حرا و ساحل، از چندین پدیده زمین شناسی برخوردار است.

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام

جزیره هنگام یکی از جزایر ایران در خلیج فارس می باشد که در جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است. این جزیره ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت داشته و از معادن نمک، خاک و سرب برخوردار می باشد. فاصله جزیره هنگام تا بندرعباس حدود۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی است.
این منطقه دارای ارتفاعات پست آهکی بوده و بلند ترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع می باشد. جزیره هنگام از جاذبه های شگفت انگیزی همچون دلفین های هنگام، آهوها (جبیر)، خاردم مصری، ساحل نقره ای، آکواریوم جزیره، غرفه های سنتی، بازار هنگام و … برخوردار است.

 

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان یک عارضه طبیعی واقع در جزیره زیبای قشم می باشد. مشابه این دره که یکی از مکان های دیدنی قشم محسوب می شود، فقط در کشور آمریکا می توان مشاهده کرد. دره ستارگان یک ناحیه فرسایش یافته از سوی آب های سطحی، رگبار های فصلی و تندباد ها می باشد؛ فلات اولیه که در بخش شمالی منطقه بوده و همچنان دست نخورده باقی مانده است، در ارتفاع بین 7 تا 10 متری از کف قرار دارد که جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکی سست می باشد.
بهترین زمان برای بازدید از دره ستارگان اوایل زمستان تا اواخر پاییز می باشد چرا که از آب و هوای خنکی برخوردار است. مخروط های نوک تیز، ستون ها، ستونک های فرسایشی، آرک ها، تیغه ها و دیواره های نواری از جمله بخش های قابل مشاهده این دره است.

 

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های طبیعی جزیره قشم می باشد که در قلب جزیره قرار دارد. این دره در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر قشم واقع می باشد. در این منطقه ابتدا مسیری عریض با دیوار های بلند دیده کی شود اما به تدریج از عرض آن کاسته شده تا جایی که عبور از آن کمی دشوار خواهد شد. علت نام گذاری این دره به سبب وجود چند چاه در مرکز آن است که به دست اهالی روستا برای تامین آب شیرین کنده شده بود. صخره ها و تندیس های دره چاهکوه طی سال ها و بر اساس تغییرات فرسایشی به وجود و به شکل امروزی درآمده است. نظیر این پدیده زمین شناسی، تاکنون در آلمان، آمریکا، انگلیس، چین و چند کشور دیگر مشاهده شده است.

 

جنگل حرا

جنگل های حرا

جنگل حرا یکی دیگر از عجایب دیدنی جزیره قشم می باشد. وسعت این جنگل ها حدود ۲۲ هزار کیلومتر بوده و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است. درختان جنگل حرا در طول سال همیشه سبز است و طول آن ها به ۳ تا ۶ متر می رسد. این جنگل ها به دلیل داشتن شرایط مناسب محل امن برای پرندگان مهاجر گرمسیری همچون اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، کفچه نوک تیز، حواصیل هندی و همچنین زیستگاه مناسب برای ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان نیز می باشد. دسترسی به جنگل های حرا از طریق راه آبی امکان پذیر بوده و امکان دسترسی از طریق خشکی به آن وجود ندارد.

 

جزیره هرمز

جزیره هرمز

هرمز جزیره ای دیدنی گنبدی نمکی است که در خلیج فارس و ۱۶ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره به سبب اینکه از انواع خاک های مختلف تشکیل شده است به بهشت زمین شناسی معروف می باشد. در مسیر این جزیره کوه هایی به رنگ زرد، قرمز و سفید به چشم می خورد که خاک کوه های قرمز رنگ خوراکی بوده و مردم به عنوان ادویه از آن استفاده می کنند. از دیگر جاذبه های این جزیره می توان به قلعه پرتقالی ها، موزه احمد نادعلیان، قدمگاه حضرت خضر، بقایای قصر بی بی گل، برج تیرانداز، بازار و خانه زغفرانی و … اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 × یک =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.