آشنایی با میوه بلوبری و خواص آن

بلوبری

مجله عصر پاییز – بلوبری یا زغال آخته آبی یک میوۀ تابستانی با طعمی شیرین وخوشمزه است ، که رنگی آبی تیره یا بنفش دارد. در ایران از این میوه کم یافت می شود ، و مردم کشورمان شناخت چندانی از بلوبری ندارند. افراد بیشتر با طعم آن در شکلات و ژله و اسانس آن در تنباکو آشنا هستند.

ما در این متن قصد داریم شما را با این میوه ، خواص و مضرات آن آشنا کنیم ، پس با ما همراه باشید.

بلوبری چیست ؟

این میوه بومی آمریکای شمالی است ، که شکوفه هایش شبیه ستاره پنج پر می باشد . اولین بار در سال 1916 ، الیزابت وایت دختر یک کشاورز در نیوجرسی شروع به کاشت بلوبری کرد.

امروزه ایالت متحدۀ امریکا بیش از 90 درصد از زغال آخته آبی را کشت و پرورش می دهد، به همین دلیل به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ بلوبری در جهان شناخته شده است.

این میوه سرشار از ویتامین های A ، E ، C و K ، و همچنین روی ، منیزیم ، کلسیم ، آهن و منگنز می باشد .

گل های این میوه شبیه استکان و مانند زنگوله است که ، به رنگ های سفید ، صورتی روشن ، قرمز یا سبز دیده می شود .

خواص وفواید بلوبری

مفید برای بیماران قلبی

افرادی که به طور منظم از این میوه استفاده می کنند قلب سالمی دارند ، به دلیل اینکه این میوه از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کرده ، سکته و حمله قلبی را کاهش می دهد .

جلوگیری از پیری زود رس

بلوبری به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان از پیری زود رس جلوگیری کرده و بدن شما را در برابر سموم و رادیکال های آزاد مقاوم می کند .

همچنین این میوه آسیب های ناشی از نور خورشید که بر روی پوست صورت ایجاد می شود به دلیل داشتن رسوراترول (یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی ) بهبود می بخشد .

باعث کاهش وزن می شود

بلوبری به دلیل غنی بودن از فیبر و همچنین به علت اینکه شاخص قندی پایینی دارد ، زمان بیشتری را در روده ها مانده و به آرامی جذب بدن می شود به همین علت اشتها را کنترل کرده و باعث می شود شخص دیرتر احساس گرسنگی کند .

مفید برای مغز

این میوه به دلیل داشتن پلی فنول ( ترکیبات ضد التهابی هستند که رادیکال های آزاد را مهار می کند ) از سلوی های مغزی محافظت کرده و جلوی پیشرفت آلزایمر را می گیرد.

از سفید شدن مو جلوگیری می کند

کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی شده و ایجاد تغییر رنگ در مو می کند ، با مصرف منظم بلوبری می توان کمبود این ویتامین را در بدن جبران کرد و جلوی سفیدی مو را گرفت .

تقویت استخوان ها

زغال آخته آبی به دلیل غنی بودن از کلسیم ، آهن ، فسفر ، منگنز ، استخوان ها را تقویت کرده و خطر شکستگی استخوان ها را کاهش داده و از پوکی آن جلوگیری می کند .

بهبود استرس

بلوبری به دلیل سرشار بودن از ویتامین C و آنتی اکسیدان استرس را کاهش می دهد. همچنین ویتامین موجود در این میوه می تواند هورمون کورتیزول که نوعی هورمون استرس زا در بدن انسان است را از بین برده و آرامش جسمی افراد را به دنبال داشته باشد.

درمان یبوست

زغال آخته آبی به دلیل داشتن فیبر بالا عملکرد روده ها را بهبود بخشیده، به هضم غذا در روده کمک می کند  و باعث کاهش یبوست در افراد می شود .

پیشگیری از سرطان

آنتوسیانین های موجود در این میوه جلوی رشد سلول های سرطانی را گرفته و رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد .

طرز تهیه دم نوش بلوبری

مواد لازم :

8 فنجان آب

1 فنجان بلوبری

1 عدد چای کیسه ای

برای تهیه دم نوش بلوبری ابتدا آب را باید داخل قوری ریخته و روی اجاق گاز قراردهید ، قبل از بجوش آمدن آب آن را از روی حرارت بردارید .

چای کیسه ای را داخل قوری بگذارید تا رنگ بگیرد ، رنگ آن به دلخواه خودتان بستگی دارد ، هر چقدر که می خواهید تیره تر باشد زمان بیشتری باید چای در قوری بماند.

میوه بلوبری رادر ظرف دیگری با قاشق له کرده و آب آن را نگه دارید .

حالا بلوبری ها را داخل قوری به صورت مورب بگذارید ، تفاله این میوه را بعد از مدت 10 دقیقه از داخل قوری بیرون بیاورید .

سپس آب بلوبری را که از قبل نگه داشته بودید داخل قوری بریزید .

دمنوش آماده شده را می توانید باکمی شکر یا عسل شیرین کنید .

مضرات زغال آخته آبی

کسانی که دچار بیماری دیابت هستند ، ممکن است با مصرف این میوه دچار اُفت قند خون شوند. این افراد بهتر است قبل از مصرف بلوبری با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف زیاد این میوه می تواند عوارضی نظیر سردرد ،  سرگیجه ، اسهال ، نامنظم شدن ضربان قلب ، استفراغ ، از دست دادن اشتها  را به همراه داشته باشد .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفده − 15 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.