آشنایی با ویتامین D | خواص و منابع آن

ویتامین D

مجله عصر پاییز – یکی از ویتامین های ضروری و حیاتی برای بدن انسان ویتامین D است.

این ویتامین اولین بار توسط یک شیمی دان لهستانی به نام دکتر کاسیمیر فانک کشف شد. چند سال بعد یعنی در سال 1922 (ادوارد ملان بی) غنی کردن شیر با ویتامین دی را کشف کرد که تأثیر مهمی در پیشگیری از نرمی استخوان در کودکان آمریکایی داشت .

ویتامین D ویتامین محلول در چربی است و منبع اصلی آن در نور خورشید یافت می شود . اما به دلیل آپارتمان نشینی و همچنین به دلیل مضراتی که نورخورشید بر روی پوست انسان ایجاد می کند و همچنین استفاده از کرم های ضد آفتاب اکثر مردم از کمبود این ویتامین در بدن خود رنج می برند. ما در این متن در پی آن هستیم تا شما را با ویتامین D خواص و منابع آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

ویتامین D چیست ؟

ویتامین D که به ویتامین آفتاب معروف است ، از طریق قرار گرفتن مستقیم پوست در نور آفتاب به مدت 10 تا 15 دقیقه در بدن انسان تولید می شود.

افرادی که پوست روشنی دارند ویتامین بیشتری را جذب بدن خود می کنند، ولی افرادی با پوست تیره زمان بیشتری را باید صرف کنند تا اشعه یو وی خورشید جذب بدنشان شود.

این ویتامین جذب فسفر و کلسیم را از طریق روده ها افزایش داده و به مقدار کم از کلیه ها دفع می کند ، که باعث رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها در بدن می شود.

ویتامین D که به عنوان هورمون هم شناخته شده ، از دو شکل D2 و D3 تشکیل شده است. ویتامین D2  از گیاهان و D3  از نور خورشید تأمین می شود . این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین نقش مهمی را در تعادل بدن و سلامت ماهیچه ها ایفا می کند.

فواید و خواص ویتامین D

تقویت استخوان ها

ویتامین D و کلسیم همراه یکدیگر باعث تقویت استخوان ها شده، از پوکی وسست شدن آن جلوگیری می کند و باعث پیشگیری از بیماری هایی چون راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی (نرمی استخوان ) ، در بزرگسالان می شود.

مصرف روزانه هر فرد بالغ حدود 2000 واحد می باشد.

ویتامین D و پوست 

چین و چروک و خطوط روی پوست صورت را که در اثر افزایش سن به وجود می آید کاهش داده ، آکنه و لکهای روی پوست را کم می کند.
ضد پیری بوده و در حفظ سلامت پوست مؤثر است.

ویتامینD مفید برای مو و ناخن 

ویتامین D به دلیل کاهش استرس از ریزش مو جلوگیری کرده و ظاهر مو را زیبا نگه می دارد.
یکی از فواید کلسیم و ویتامین دی حفظ سلامت ناخن است، برای اینکه ناخن های زیبایی داشته و از شکننده شدن آن جلوگیری کنید، از ویتامین دی غافل نشوید.

تقویت روحیه با ویتامینD

برای داشتن روح و روانی سالم و شاد ، مصرف ویتامین دی را  به خاطر بسپارید.

کمبود ویتامین D باعث کاهش سطح سروتونین در بدن می شود. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در دستگاه گوارش، پلاکتها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و انسانها یافت می شود. سروتونین در بین مردم به عنوان جاری کننده (احساس خوب) شناخته شده است . ویتامین D باعث تحریک سروتونین در بدن شده روحیه را تقویت و افسردگی را از بین می برد.

کمبود ویتامین D وعوارض آن

حدود 80 درصد از مردم ایران دچار کمبود ویتامین دی هستند.

بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) که در بین کودکان رایج است، به علت کمبود فسفر و کلسیم روی می دهد . این کودکان دارای پاهای پرانتزی شکل و مچ دستانی پهن وکلفت هستند.

همچنین از دیگر عوارض این بیماری می توان به بزرگی جمجمه ، برجستگی سینه ، زائده های دکمه مانند روی ستون فقرات در کودکان اشاره کرد.

در بزرگسالان این بیماری به صورت دردهای شدید در قسمت پاها ، کمر وعضلات و همچنین شکسته شدن استخوان های بلند دیده می شود .

در کهنسالی کمبود ویتامین دی پوکی استخوان در زنان را به همراه دارد. تأمین این ویتامین در این دوران کمکی به بهبود بیماری نمی کند بلکه باید با مصرف کلسیم و فسفر در دوره جوانی از این بیماری در کهنسالی پیشگیری کرد.

علائم کمبود ویتامین D

از علائم کمبود این ویتامین می توان به بالا رفتن فشار خون ، درد در ناحیه مفاصل ، خواب های نامنظم ، مشکلات مثانه ، خستگی ، گرفتگی ماهیچه ، ضعف در تمرکز ، مشکلات گوارشی ، سرگیجه و سردرد ، افسردگی ، افزایش وزن ، پوست تیره و عرق کردن سر اشاره کرد.

غذاهای حاوی ویتامین D

همانطور که می دانید منبع اصلی این ویتامین نور خورشید است و غذاها از ویتامین دی کمی برخوردار هستند .

این غذاها شامل : قارچ ، صدف های خوراکی ، شاه ماهی و ساردین ، زرده تخم مرغ ، لبنیات غنی شده با ویتامین دی ، غلات ، آب پرتقال ، شیر سویا ، جو دو سر ، ماهی تن کنسروی ، جگر گوساله ، میگو ، خاویار ، اسفناج ، پنیر .

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × 2 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.