معرفی جاهای دیدنی هند

جاهای دیدنی هند

در این مطلب  جاهای دیدنی هند را به شما معرفی می کنیم.کشور هندوستان با مساحت 3,287,263 کیلومتر مربع عنوان هفتمین کشور بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است، همچنین با جمعیتی بالغ بر 1,408,000,000 دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین محسوب می شود.

عصر پاییز-این کشور که از تمدن، فرهنگ، سنت، مناظر، بناهای تاریخی و مکان های مقدس متنوعی برخوردار بوده هر ساله میزبان گردشگران فراوانی از سرتا سر دنیا است.

سرزمین هندوستان که در جنوب آسیا واقع شده با کشورهای افغانستان، نپال، بوتان، بنگلادش، چین، مالدیو، میانمار، پاکستان و سریلانکا همسایه است، همچنین اقیانوس هند در جنوب این کشور قرار دارد.

از شهرهای مهم و پهناور هندوستان می توان به کلکته، بمبئی، دهلی، مدرس، حیدرآباد، بنگلور، اگرا، میسور، جی پور، گوا، بوپال، تریواندروم، پونا، سورات، احمدآباد و کانپور اشاره کرد.

در ادامه  به معرفی جاهای دیدنی کشور هند می پرازیم.

هارماندیر صاحب

هارماندیر صاحب

معبد هارماندیر صاحب یکی از مقدس ترین عبادتگاه های هندوستان به شمار می آید که در قرن 16 میلادی توسط استاد راماس جی بنا شد.

این بنای شگفت انگیز با قدمتی 500 ساله در فاصله ی 378 کیلومتری شمال غربی دهلی و51  کیلومتری شهر لاهور پاکستان واقع شده است.

درون معبد هارماندیر صاحب  با مجسمه، تندیس الهه آب و خدای باد، لوسترهای بزرگ و تندیس های خدایان هندو تزئین شده، همچنین به دلیل استفاده از 570 کیلوگرم طلا در ساخت رویه ی آن به معبد طلایی معروف است.

تاج محل

تاج محل از جاهای دیدنی هند

شاید تاج محل از شناخته شده ترین جاهای دیدنی هند باشد. تاج محل یک بنای فوق العاده زیبا و مجلل با ارتفاع 73 متر در نزدیکی شهر آگرا و در 200 کیلومتری جنوب دهلی پایتخت هندوستان قرار دارد.

این بنای تاریخی که یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود و آرامگاه شاه گورکانی شاه جهان و همسرش ارجمند بانو بیگم است  در سال 1632 میلادی طی 20 سال به دستور شاه جهان توسط دومعمارایرانی به نام های احمد لاهوری و حمید لاهوری با کمک 20000 استاد کار، سنگ تراش، نقاش، فلزکار، کارگر و جواهرتراش ساخته شد.

تاج محل با وسعتی حدود 17 هکتار از بخش هایی چون مقبره، مهمانخانه، موزه، چهارباغ و مسجد تشکیل شده است.

این بنای باشکوه در سال 1983  در فهرست میراث یونسکو به ثبت جهانی رسید.

شهر مقدس بنارس

شهر مقدس بنارس

بنارس یکی از شهرهای مذهبی، تاریخی و تجاری هندوستان محسوب می شود که بر کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند واقع شده است.

این شهر از مقدسترین شهرهای هندوستان به شمار می آید و به دلیل اینکه بر سر راه ارتباطی مراکز علمی و ادبی همچون لکهنو، آگره، عظیم آباد و جونپور قرار گرفته دانشمندان و شعرای بسیاری در این شهر تجمع می کنند.

بنارس که قدمت آن به قرن هشتم پیش از میلاد می رسد شهری صنعتی و نساجی به حساب می آید و پارچه های نفیس زربفت، ابریشمی و کتان آن بسیار مشهور است، همچنین از صنایع این شهر می توان به جواهر سازی، میناکاری و منبت کاری بر روی ظروف اشاره کرد.

شهر طلایی جیسلمر

شهر طلایی جیسلمر

شهر جیسلمر یکی دیگر از جاذبه های شگفت انگیز کشور هندودستان به شمار می آید که در 575 کیلومتری غرب شهر جیپور قرار گرفته است.

این شهر دیدنی توسط خانواده باهتی راجپوت بنا شده و به دلیل اینکه در ساخت این شهر از ماسه سنگ های طلایی استفاده شده به شهر طلایی معروف است.

قلعه زرد رنگ، بادا باغ، دریاچه ی گادسیسار، موزه میراث تار، پاتون کی هاولی، قلعه خابا، شهرهای متروکه و قصر طلایی از جمله ویژگی های شهر جیسلمر به حساب می آید که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

قلعه آمبر جیپور

قلعه آمبر جیپور

یکی دیگر از جاهای دیدنی هند قلعه آمبر است ،این قلعه یکی از باشکوه ترین بناهای کشور هندوستان است که در ایالت راجستان و در 11 کیلومتری شهر جیپور قرار گرفته است.

این قلعه ی محبوب و پر طرفدار توسط راجا من رینگ اول بر روی تپه آراوالی بنا شد و ساخت آن از سال 1600 میلادی آغاز و تا سال 1727 میلادی به طول انجامید.

معماری قلعه ی آمبر تلفیقی از معماری هندی و مغولی بوده و در ساخت آن از سنگ ماسه های قرمز و مرمر استفاده شده است.

از بخش های مختلف این بنا می توان به  تالار عمومی، معبد، دیوان عام، دیوان خاص و کاخ آینه اشاره کرد.

این بنای تاریخی سال 2007 در لیست میراث یونسکو به ثبت جهانی رسید.

 

حیدر آباد

حیدر آباد

حیدرآباد با وسعت 625 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر شش میلیون نفر عنوان ششمین شهر بزرگ هند را به خود اختصاص داده است.

این شهر با طبیعت زیبایش در ارتفاع 500 متری از سطح دریا در فلات دکن قرار گرفته و توسط محمود قلی قطب شاه بنیان گذاری شد.

حیدر آباد از آب و هوای گرم و شرجی برخوردار بوده و یک چهارم مساحت آن را جنگل پوشانده و شامل درختانی نظیر ساج، انبه، بامبو است.

شهر جیدر آباد از جاهای دیدنی چون چهار منار، موزه سالار جنگ، مسجد مکه، قلعه گلکنده، هفت گنبدان قطب شاهی، پادشاهی عاشورخانه، لاد بازار، قصر چهار محله، راموجی فیلم سیتی، دریاچه حسین سگر، مجسمه بودای حیدر آباد و قصر فلک نما تشکیل شده است.

غارهای الفنتا

غارهای الفنتا از جاهای دیدنی هند

غارهای الفنتا به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی یکی از باعظمت ترین و دیدنی ترین جاذبه های هند محسوب می شود که در 10 کیلومتری شرق شهر بمبئی در ایالت ماهاراشترا قرار گرفته است.

این غارهای حجاری شده متعلق به فرقه هندو و به شیوا خدای هند است که قدمت آن به قرن پنجم بازمی گردد.

جزیره الفنتا دارای دو تپه است که یکی در سمت غرب پنج غار و دیگری در سمت شرق یک گنبد با دو غار را شامل می شود.

این غارهای جذاب و حیرت انگیز سال 1987 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

قطب منار

قطب منار سازه ای باشکوه و چشم نواز است که با 72 متر ارتفاع در دهلی پایتخت هندوستان قرار دارد.

این سازه  بلندترین بنای آجری جهان محسوب می شود و از پنج طبقه مجزا با بیش از     300عدد پله های مارپیچ تشکیل شده است.

قطب منار از ماسه، مرمر، آجر و سنگ سرخ ساخته شده و قدمتی 800 ساله دارد.

بهترین زمان برای بازدید از این سازه ی زیبا فصل پاییز و زمستان است زیرا که آب و هوا در این فصل ها بسیار دلپذیر بوده و دما به 12 تا 13 درجه سانتی گراد می رسد.

این بنای تاریخی و عظیم سال 1993 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

پایانه چاتراپاتی شیواجی

پایانه چاتراپاتی شیواجی از جاهای دیدنی هند

چاترا پاتی شیواجی بزرگ ترین ایستگاه راه آهن شهر بمبئی است که توسط دولت بریتانیا ساخت آن از سال 1878 میلادی آغاز و تا سال 1897 میلادی به طول انجامید.

این بنای دیدنی و جذاب که توسط فردریک ویلیام استیونز با نام پایانه ویکتوریا طراحی شده بود، در سال 1996 دولت هند  نام چاترا پاتی شیواجی از بنیانگذاران امپراتوری مراتا را برای آن برگزید.

چاتراپاتی شیواجی که تلفیقی از سبک ویکتوریایی بریتانیا و هنر سنتی هند است  سال2004  میلادی در فهرست میراث یونسکو به ثبت جهانی رسید.

کاخ میسور

کاخ میسور

قصر میسور بنایی باشکوه و بی نظیر در جنوب هند است که محل سکونت خانواده ی سلطنتی میسور بوده و پس از تاج محل دومین مکان معروف گردشگری هند به حساب می آید.

این بنای زیبا که هر ساله میزبان گردشگران فراوانی از نقاط مختلف جهان است  سال 1897 ساخت آن آغاز شد و در سال 1912 به اتمام رسید.

در محوطه ی قصر مجلل میسور سه معبد به نام های معبد سامشوارا، معبد لاکشمیرامانا و معبد شوتاواراهاسوامی وجود دارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 − 11 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.