همه چیز درباره شکلات تلخ

شکلات تلخ

مجله عصر پاییز – یکی از خوراکی های خوشمزه و سالم که در جهان طرفداران زیادی داشته و مردم اکثراً در میان وعده های غذایی خود از آن استفاده می کنند شکلات تلخ است . این خوراکی علاوه بر داشتن طعمی خوب و لذت بخش دارای فواید بسیاری می باشد. اگر علاقمند هستید تا با این خوراکی دوست داشتنی آشنا شوید با ما همراه باشید.

آشنایی با میوه کاکائو

درخت این میوه در مناطق گرم و پر باران رشد می کند. شکوفه های این درخت به رنگ سفید و صورتی است. حدود 5 ماه طول می کشد تا میوۀ کاکائو رشد کند و سرانجام این میوه به رنگ نارنجی تیره یا قرمز در می آید.

دانه های کاکائو داخل پوستۀ محکمی قرار دارد که این پوسته باید شکسته شود تا دانه ها از آن خارج شود.

درخت این میوه در بخش های جنوبی مکزیک و آمریکای مرکزی رشد می کند. اولین کسانی که درخت کاکائو را پرورش دادند مایاها بودند؛ آنها دانه های کاکائو را ابتدا خشک و سپس خرد می کردند و با آب مخلوط کرده و می نوشیدند .

کریستف کلمب اولین اروپایی بود که با دانه های کاکائو آشنا شد. همچنین در سال 1650 اروپایی ها از دانه های کاکائو نوشیدنی هایی فراهم کرده و در مهمانی های خود از آن استفاده می کردند.

اولین شکلات مایع در انگلستان ساخته شد که ترکیب آن پودر کاکائو، شکر و کره آب شده بود. در سال 1729 والتر چارج من اولین کسی بود که شکلات را ساخت.

هلندی ها توانستند در سال 1828 با چربی دانه های کاکائو ، کره کاکائو را درست کنند.

جوزف فرای نخستین کسی بود که در سال 1847 شکلات های امروزی را وارد بازار کرد. به مرور زمان شکلات های مختلفی با انواع مغزهای گردو، فندق و بادام تولید و روانۀ بازار شد.

شکلات تلخ چیست ؟

شکلات تلخ ، شکلاتی است که بیشتر مواد آن را کاکائو تشکیل داده باشد و شکر اضافه شده به آن بسیار کم باشد ، این شکلات از 20 درصد شروع  شده و تا 97 درصد می رسد .

هر چه درصد آن بالاتر می رود میزان کاکائو آن بیشتر می شود. به دلیل طعم تلخ آن می توان از میوه هایی برای طعم دار کردن آن استفاده کرد.

این شکلات برای کسانی که دچار ریفلاکس و ترشی معده هستند مناسب نیست.

خواص فوق العلادۀ شکلات تلخ

این خوراکی منبع غنی از منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، فسفر و گروه ویتامین B است.

مفید برای سرماخوردگی

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین از سرما خوردگی جلوگیری کرده و در درمان این بیماری مؤثر است.

تئوبورمین موجود در شکلات تلخ خاصیت ضد التهابی داشته و باعث بهبود سرفه می شود.

سودمند برای چشم

فلاونوئیدهای موجود در این خوراکی جریان خون را در شبکیه زیاد کرده و عفونت چشم را برطرف می کند.

درمان افسردگی

این خوراکی باعث افزایش اندروفین در خون می شود که احساس آرامش را برای فرد به دنبال داشته، افسردگی و پرخاشگری را از وی دور می کند .

پیشگیری از کم خونی

شکلات تلخ به علت داشتن آهن فراوان از کم خونی جلوگیری می کند. همچنین پلی فنول های موجود در این خوراکی باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

قلبی سالم

فلاونوئیدهایی که در شکلات تلخ وجود دارد گردش خون را در بدن انسان بهتر کرده  و بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
کاکائو مانند آسپرین عمل کرده از لخته شدن خون در رگها جلوگیری می کند.
در رودۀ انسان بعد از تخمیر شکلات ترکیبات ضد التهابی تولید می شود ، این ترکیبات جذب بدن انسان شده باعث کم شدن التهاب بافت های قلب می شود و خطر سکته را کاهش می دهد.

سودمند برای پوست خشک

برای داشتن پوستی نرم و مرطوب، بدن احتیاج به ویتامین های A ، E ،C و D دارد. شکلات تلخ به دلیل داشتن این ویتامین ها یک عامل مرطوب کننده برای پوست است.

هورمون های استرس در بدن انسان باعث کاهش کلاژن شده و ایجاد چین وچروک روی پوست صورت می کند. کاکائو جلوی ترشح هورمون های استرس زا را گرفته و چین و چروک پوست را برطرف می کند.

مضرات شکلات تلخ

کسانی که دچار حساسیت هستند از مصرف این شکلات باید خودداری کنند زیرا باعث تشدید آلرژی در بدن می شود.

این خوراکی به دلیل داشتن کافئین زیاد باعث ایجاد اضطراب می شود، افراد مضطرب کمتر باید از این شکلات استفاده کنند.

مصرف زیاد کاکائو در کودکان باعث تکرر ادرار، عصبی شدن، بی خوابی و همچنین زیاد شدن انرژی می شود.

شکلات تلخ به دلیل داشتن اگزالات ایجاد سنگ کلیه می کند و به همین علت به کسانی که کلیه سنگ ساز دارند توصیه می شود از این شکلات استفاده نکنند.

افرادی که دچار زخم معده هستند از شکلات تلخ به دلیل داشتن کافئین باید خودداری کنند زیرا باعث تشدید بیماری می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دوازده + نوزده =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.