آشنایی با میوه خربزه شاخدار (کیوانو)

کیوانو

مجله عصر پاییز – کیوانو یک نوع میوه گرمسیری است که بومی آفریقا می باشد و مردم آفریقا در میان وعده های خود و همچنین در تهیه غذا از این میوه استفاده می کنند.

ما در مجله عصر پاییز قصد داریم شما را با این میوه پر خاصیت آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

کیوانو، خیار آفریقایی یا خربزه شاخ دار چیست؟

کیوانو یک میوه استوایی است و در صحرای کالاهاری و زیمباوه در آفریقا می روید. خیار آفریقایی را در زیمباوه با  نام  گاکاچیکا می شناسند. همچنین در کشور هایی مانند نیوزیلند، کالیفرنیا، استرالیا، شیلی، ایالات متحده و پرتقال نیز این میوه کشت می شود. کیوانو برجستگی هایی دارد که از جنس پوست خود میوه است و به همین دلیل خربزه شاخ دار نیز نام گرفته است. این برآمدگی ها تیز هستند و به پوست صدمه می رسانند، پس بهتر است هنگام استفاده از این میوه مواظب پوست دست خود باشید.

خیار آفریقایی زمانی که رسیده باشد به رنگ زرد و وقتی نارس باشد رنگ آن سبز است و داخل آن از رنگ نارنجی، سبز با دانه های سفید تشکیل شده است. مایع داخل این میوه نیز زمانی که رسیده باشد به صورت ژله ای با مزهایی شبیه موز، خربزه و خیار می باشد.

در صورتی که این میوه زود برداشت شود طعم آن تلخ خواهد بود.

کیوانو در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری داشته و در فصل تابستان میوه هایش رویش می کند.

این میوه آب فراوانی دارد، به همین دلیل مردم آفریقا به عنوان یک آب رسان در فصل تابستان از این میوه استفاده می کنند. تقریباً 90 درصد کیوانو را آب تشکیل داده است.

موارد مصرف

از کیوانو می توان در تهیه سالاد، بستنی، دسر و شربت استفاده کرد. همچنین این میوه در کشور زیمباوه برای پخت و پز و مزه دار کردن گوشت نیز کاربرد دارد.

کیوانو

خواص کیوانو

این میوه حاوی مقادیری از پروتئین، بتاکاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک، اسید فولیک، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی می باشند.

پیشگیری از کم خونی

آهن، غذا را در بدن انسان تبدیل به انرژی می کند پس برای بدن انسان لازم و ضروری است. ویتامین C کمک می کند تا آهن جذب بدن شود؛ کیوانو حاوی مقداری ویتامین C و آهن می باشد به همین علت مانع از کم خونی می شود.

کاهش استرس و افسردگی

روی و منیزیم از جمله موادی هستند که برای سلامت روح و روان مفید می باشند. خربزه شاخ دار به دلیل اینکه سرشار از منیزیم و روی است، باعث می شود مغز بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد و همچنین گزینه خوبی برای کاهش استرس و افسردگی می باشد.

خواص دیگر خیار آفریقایی

آنتی اکسیدان موجود در این میوه مانع بروز بسیاری از سرطان ها می شود.

آب فراوانی که در کینوا وجود دارد، باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

ویتامین E برای مغز مفید است، خربزه شاخ دار حاوی این ویتامین می باشد که باعث پیشگیری از آلزایمر شده و زوال عقل را کاهش می دهد.

قلب برای اینکه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد نیاز به پتاسیم دارد؛ کیوانو به دلیل داشتن پتاسیم این نیاز قلب را تأمین کرده و به بهبود عملکرد قلب کمک می کند.

بهبود بینایی

ویتامین A موجود در کیوانو برای بینایی بسیار مفید بوده و مصرف این میوه در کهنسالی باعث پیشگیری از آب مروارید شده و از کوری چشم جلوگیری می کند.

سلامت پوست

ویتامین A موجود در خیار آفریقایی نرم و لطیف شدن پوست را به همراه دارد؛ باعث شادابی پوست شده و از پیری زود رس جلوگیری می کند. همچنین آب فراوانی که در کیوانو وجود دارد جلوی چین و چروک شدن پوست را می گیرد و جوان سازی پوست را به همراه دارد.

مؤثر برای دستگاه گوارش

فیبر موجود در خربزه شاخ دار باعث بهبود عمکرد دستگاه گوارش شده، نفخ معده و روده را برطرف کرده و یبوست را درمان و بهبود می بخشد.

تقوت سیستم ایمنی بدنی

این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث می شود بدن در مقابل بیماری هایی چون سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونتها مقاوم شود.

مقاوم کردن استخوان ها

کینوا غنی از کلسیم است، کلسیم باعث استحکام و مقاوم شدن استخوان ها می شود و همچنین روی موجود در این میوه رشد استخوان ها را به همراه دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

10 − 1 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.