معرفی جاهای دیدنی کردستان

کوه چهل چشمه در کردستان

مجله عصر پاییز – در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی کردستان می پردازیم.استان کردستان یکی از زیباترین استانهای  ایران است که  مساحت آن به 28203 کیلومتر مربع می رسد.

این استان  که در غرب ایران واقع شده از شمال به استان ها ی آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود می شود.

استان کردستان از آب و هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای برخوردار بوده و همین دلیل باعث به وجود آمدن جنگل های بلوط و گونه های مختلف درختان در این استان شده است.

کردستان به علت داشتن آب و هوای خوب، جاذبه های طبیعی و مناطق تاریخی هر ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند.

در ادامه با عصر پاییز همراه باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری این شهر زیبا آشنا کنیم..

 

دریاچه زریوار یا تالاب آب شیرین زریبار

تالاب آب زریبار در کردستان

در یاچه زریوار یکی از مکان های جذاب و گردشگری استان کردستان در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان  واقع شده است.

این دریاچه با طول 5 کیلومتر و عرض 1.6 کیلومتر عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین باختر را به خود اختصاص داده است و آب آن از تعدادی چشمۀ کف جوش و بارش فراهم می شود.

دریاچه ی زریوار از پوشش گیاهی متنوع و آبزیان گوناگونی برخوردار بوده و بیش از 31 گونه پرنده بومی و مهاجر در آن زندگی می کنند.

از امکانات این دریاچه می توان به پارکینگ کنار دریاچه، نمایشگاه های صنایع دستی، هتل سه ستاره نوروز در مریوان، هتل سه ستاره زریوار در کنار دریاچه، ستاد اسکان مهمانان در تعطیلات عید و تابستان اشاره کرد.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع یا مسجد دارالاحسان که در ضلع شمالی خیابان امام خمینی سنندج واقع شده یکی از معروفترین مساجد این شهر به شمار می آید.

این مسجد با شکوه در سال 1227 هجری قمری به دستور والی بزرگ کردستان امان الله خان اردلان در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار بنا شده است.

مسجد جامع که قلب مذهبی سنندج محسوب می شود به علت قرار گرفتن در ضلع غربی قلعه حکومتی و مکان بلندتری نسبت به بافت شهر به آسانی می توان صدای مؤذن را از هر نقطه شهر شنید.

از تزئینات مسجد دارالاحسان می توان به کاشیکاری هفت رنگ، تزئینات آجری، گچبری، حجاری بر روی ستونها، گره چینی، ستون هایی با تزئینات طنابی، حوض سنگی و فواره های زیبا اشاره کرد.

پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر در کردستان

پارک جنگلی آبیدر یک پارک معروف و زیبا در غرب شهر سنندج است که ارتفاع آن به 2550 متر می رسد.

آبیدر به دلیل پوشش گیاهی متنوع، هوای معتدل و چشمه های فراوان یکی از مکان های اصلی تفریحی مردم سنندج و گردشگران محسوب می شود.

این پارک دارای یک سینمای روباز بوده که با ظرفیت 10 هزار نفر عنوان بزرگترین سینمای روباز جهان را به خود اختصاص داده است.

کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده، تاقه دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک قرآن، کانی کچک و قله آبیدر از جمله مکان های گردشگری این پارک به شمار می آید.

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد در کردستان

عمارت خسرو آباد یکی از جاهای دیدنی کردستان و از  بناهای باشکوه و تاریخی ایرانی است که در بلوار خسرو آباد (شبلی) شهر سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

این بنا که قدمت آن به سال 1223 هجری قمری باز می گردد توسط حاکم معروف کردستان امان الله خان اردلان با مساحت 6000 متر مربع احداث گردیده است.

گچ بری های زیبا، آجرکاری، حوض چلیپا شکل داخل عمارت و ارسی ها از تزئینات این عمارت قدیمی و جذاب به شمار می آید.

عمارت خسرو آباد از دو بخش اصلی تشکیل شده است که در قسمت غربی این بنا قصر سلطنتی با ورودی ستون دار قرار گرفته و درضلع شرقی شاهد غلام گردشها و ایوان ستون دار هستیم که به صحن عمارت اشراف دارد.

یکی از شگفتی های این عمارت حوض بسیار بزرگ صلیبی شکلی است که در وسط این بنا ساخته شده است.

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه در کردستان

چهل چشمه نام کوهی در شهرستان دیواندره در استان کردستان است که ارتفاع آن به 3373 متر از سطح آب های آزاد می رسد.

این کوه یکی از سردسیرترین مناطق کردستان است به طوری که در تمام فصول سال از برف پوشیده شده و جزو بزرگترین یخچال های طبیعی ایران محسوب می شود.

چهل چشمه از رودخانه های پر آبی مانند قزل اوزن، سیروان و خورخوره تشکیل شده و همچنین شامل بیست قله به نام های شاه نشین، دالاش، دوبرار، سلطان، باینچوب، افراسیاب، کانی میران، مزگت و میرزا، باشورتی، کل کوژ است.

گونه های مختلف گیاهان دارویی فراوانی در این کوه وجود دارد که از آن جمله می توان به سولان یا گل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یاکول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر و…..اشاره کرد.

غار کرفتو

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو یکی از بزرگترین غارهای باستانی ایران و یک غار آهکی است که در فاصله 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و 90 کیلومتری شهر سقز در استان کردستان قرار دارد.

این غار که در دوره سوم زمین شناسی شکل گرفته در ارتفاع بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد و طول آن به 750 متر می رسد.

غار کرفتو به دلیل بادگیر نبودن دارای زمستان های گرم و تابستان های خنک است این غار که در دوران مزوزوئیک در زیر آب قرار گرفته بود در اواخر همین دوره از آب بیرون آمد.

یکی از جذابیت های این غار وجود دو چشمه آب در پایین غار است که انسان های غار نشین از آن استفاده می کردند.

این غار که از چهار طبقه و 180 پله تشکیل شده از امکاناتی نظیر سکوهای استراحت، پارکینگ، سرویس های بهداشتی و برق کشی برخوردار بوده و در تاریخ 20 بهمن 1318 با شماره 330 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه بل

چشمه بل در کردستان

یکی از جاهای دیدنی کردستان آبشار بل اورامان است که از کوه های شاهو در استان کرمانشاه سرچشمه می گیرد.

این آبشار که یکی از پر آبترین چشمه های هورامان و غرب ایران محسوب می شود در داخل استان کردستان و در دو کیلومتری روستای هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان  قرار گرفته است.

چشمه بل که در بین مردم اورامان به کانی بل شهرت دارد با  15 متر طول عنوان کوتاه ترین رودخانه دنیا را به خود اختصاص داده است.

از دو مسیر می توان به آبشار بل رسید: ابتدا وارد سنندج شده، سپس به سمت مریوان می رویم و از سه راه حزب الله و از مسیر دزلی وارد این منطقه می شویم و دیگر اینکه از پاوه به روستای هجیج می رویم که در این مسیر شاهد طبیعت زیبای آن خواهیم بود.

چشمه بل در 3 مرداد 1388 به عنوان شصت و چهارمین اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

دریاچه سراب کوثر قروه

دریاچه سراب کوثر در کردستان

شهرستان قروه یکی از شهرستان های استان کردستان است که از جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری برخوردار بوده و یکی از این جاذبه ها دریاچه سراب کوثر است که در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد.

آب این دریاچه زیبا که با نام تک عاج نیز مشهور است از چشمه های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارد تأمین می شود و کشاورزان و اهالی شهر قروه از گذشته های دور آب خود را از این دریاچه مهیا می کردند.

در وسط دریاچه سراب کوثر یک جزیره کوچک وجود دارد که با وجود داشتن نورپردازی زیبا و پل آهنی به راحتی می توان وارد آن شد.

این دریاچه محل مناسبی برای اجرای ورزش های آبی بوده و علاقمندان می توانند با مراجعه به این دریاچه به انجام رشته های ورزشی بپردازند.

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری در کردستان

عمارت آصف وزیری یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود که در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار گرفته است.

این عمارت که با نام خانه کرد شهرت دارد توسط آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه ساخته شده و یکی از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان به شمار می آید.

عمارت آصف وزیری که اخیراً به موزه مردم شناسی مناطق کردنشین تغییر کاربری داده با مساحتی در حدود 4000 متر مربع از بخش های مختلفی تشکیل شده که از آن جمله می توان به نگارخانه، غرفه های زندگی شهری، حیاط ورودی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ، زندگی روستایی، بخش اسناد و عکس های تاریخی، زندگی روستایی، کتابخانه، قلاب بافی و زیورآلات اشاره کرد.

این عمارت در سال 1375 به شماره 1822 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستای پالنگان

روستای پالنگان در کردستان

روستای پالنگان یک روستا با خانه های قدیمی در دهستان ژاورود، 50 کیلومتری شهرستان کامیاران در استان کردستان واقع شده است.

این روستا از طریق رودی پرخروش به نام تنگی ور به دو قسمت تقسیم می شود و خانه های روستا به صورت پلکانی با سنگ و به شکل خشکه چینی بنا شده به طوری که پشت بام خانه پایین حیاط منزل بالا به شمار می آید.

در گورستان این روستا چند سنگ قبر وجود دارد که با خط کوفی نوشته شده و نشان می دهد که قدمت این روستا به دوره ی سامانی بازمی گردد.

این روستا در فصل بهار آب و هوایی معتدل و در تابستان هوایی گرم دارد و به دلیل تغییر نکردن بافت روستا و همچنین طبیعتی سرسبز، دشت های گل لاله، چشمه هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی و باغ های زیبا پالنگان را به یک روستای گردشگری تبدیل کرده است.

بازار سنندج

بازار بزرگ در سنندج

بازار سنندج که با قدمتی تاریخی در مرکز شهر سنندج  قراردارد که سال 1046 شمسی در دوره صفویه و به وسیله سلیمان خان اردلان احداث شده است.

این بازار که با الهام از بازار پیرامون نقش جهان بنا شده به شکل یک مستطیل بزرگ بوده و با ساخته شدن خیابان انقلاب به دو بخش تقسیم شده است. بخش شمالی آن را بازار سنندجی و بخش جنوبی را بازار آصف نام گذاری کرده اند.

بازار سنندج شامل چهار دروازه قدیمی بوده که امروزه فقط سه دروازه از آن باقی مانده است.

این بازار در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1775 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پانزده − سه =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.