طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی مجلسی

آلبالو پلو

مجله عصر پاییز – آلبالو پلو یک غذای اصیل، سنتی و قدیمی ایرانی است. اصالت این غذا متعلق به شهر شیراز بوده و در بین شیرازی ها از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. آلبالو میوه ای تابستانی است، به همین دلیل این غذا بیشتر در فصل تابستان پخته می شود. برای تهیه آلبالو پلوی مجلسی می توان از گوشت چرخ کره یا گوشت مرغ استفاده کرد. در ادامه آشپز خانه عصر پاییز طرز تهیه آلبالو پلوی شیرازی را به شما عزیزان آموزش می دهد. پس با ما همراه شوید.

                                          طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو:

برنج                                4 پیمانه

آلبالو                               500 گرم

زعفران                             به مقدار لازم

شکر                                به مقدار دلخواه

گوشت چرخ کرده                 500 گرم

نمک وفلفل                      به مقدار لازم

پیاز                                1 عدد

روغن مایع                      به مقدار لازم

خلال پسته و بادام             به مقدار دلخواه برای تزئین

طرز تهیه آلبالو پلوی شیرازی:

ابتدا برنج را پس از شستن به همراه مقداری آب و نمک به مدت 3 ساعت خیس می کنیم. سپس آلبالوها را شسته و هسته هایش را جدا می کنیم. ظرفی را برمی داریم و آلبالوها را داخل آن می ریزیم، شکر را روی آلبالوها پاشیده و ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

20 دقیقه زمان لازم است تا آلبالوها روی حرات بماند و پخته شود. برای جدا کردن شیره آلبالو آن را داخل آبکش ریخته و آب آلبالو را دوباره روی حرارت قرار می دهیم تا به غلظت مناسب برسد از شیره آلبالو می توانیم به عنوان شربت استفاده کنیم.

در ادامه پیاز رنده شده را به همراه نمک وفلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و خوب ورز می دهیم، پس از یکدست شدن گوشت آن را به شکل کوفته های ریز در می آوریم. سپس تابه ای را روی حرارت قرار داده و گوشت ها را داخل آن می چینیم تا سرخ شود. پس ازاینکه کوفته ها سرخ شد آن را از روی حرارت برداشته کنار می گذاریم.

برنج خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کرده و پس از مدتی آبکش می کنیم، کف قابلمه را مقداری روغن ریخته و با نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده می پوشانیم. در مرحله بعد موادمان را به صورت لایه لایه داخل قابلمه می ریزیم، ابتدا کمی برنج، یک لایه آلبالو ولایۀ بعدی را با گوشت های گرد شده پر می کنیم و به همین شکل ادامه می دهیم تا ظرف ما پر شود.

در مرحله آخر نصف پیمانه شربت آلبالو را با مقداری روغن مخلوط کرده روی برنج می ریزیم، درب قابلمه را گذاشته شعله را کم می کنیم . 30 الی 45 دقیقه زمان لازم داریم تا آلبالو پلو پخته و آماده شود.

پس از اینکه برنج دم کشید و آماده شد، مقداری از برنج را برداشته با زعفران مخلوط می کنیم.

آلبالو پلو را داخل ظرفی ریخته با خلال پسته، خلال بادام و برنج زعفرانی تزئین می کنیم. نوش جان..

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × چهار =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.