طرز تهیه چند نوع مربای خانگی

مربا

مجله عصر پاییز – مربا یکی از خوراکی های خوشمزه و شیرین است که در وعده صبحانه یا عصرانه از آن استفاده می شود و در انواع شیرینی و دسر نیز کاربرد دارد. این خوراکی که بسیار ساده و آسان تهیه می شود انواع مختلفی دارد که از جمله آن می توان به مربای هویج، آلبالو، توت فرنگی، زرشک و … اشاره کرد.

آشپزخانه عصر پاییز این بار قصد دارد تا شما عزیزان را با طرز تهیه چند مربای فوق العاده آشنا کند..

 

مربای زرشک

مربای زرشک یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین مرباها در میان ما ایرانیان است. از این مربا میتوان در وعده صبحانه و یا میان وعده استفاده کرد. با ما همراه باشید با طرز تهیه این مربای خوش طعم پاییزی …

مربای زرشک

مواد لازم برای تهیه مربای زرشک :

زرشک تازه                                   ۱ کیلوگرم

شکر                                          ۱ کیلو و ۲۵۰ گرم

آب                                           ۵ لیوان

وانیل                                        ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه :

زرشک را پاک کرده و چندین بار با آب سرد بشوئید و داخل کاسه بریزید. کاسه حاوی زرشک را با آب سرد پر کنید و به مدت ۲ ساعت بگذارید تا زرشک ها خیس بخورند، سپس زرشک ها را آبکشی کنید.

پس از آن زرشک ها را درون ظرفی ریخته و حدود ۲۵۰ گرم از شکر را لابه لای زرشک ها ریخته و مدت ۵ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آب بیندازد. درون قابلمه ۵ لیوان آب ریخته و بگذارید گرم شود، سپس باقیمانده شکر را اضافه کرده و هم بزنید تا شکر حل شود، بعد از آماده شدن شربت مخلوط زرشک و شکر را به آن اضافه کنیدو با حرارت ملایم و در باز بگذارید تا مربا بجوشد.

پس از غلیظ شدن مربا وانیل را اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه با مربا بجوشد. مربای شما آماده است ، آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود و سپس درون ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

بهتر است حداقل بعد از ۳ روز که در یخچال گذاشتید آن را مصرف کنید. زرشک به علت داشتن طعم ترش نیازی به استفاده از آبلیمو برای جلوگیری از تیره شدن رنگش ندارد، اما سعی کنید مربا زیاد نجوشد تا رنگ آن تیره نشود. نوش جان .

مربای انجیر

مربای انجیر یکی از انواع مرباهای خوش طعم و بی نظیر است که مانند انواع مرباها به عنوان صبحانه و یا عصرانه سرو میشود. انجیر دارای فواید بسیاری است، هضم آسانی دارد و برای افرادی که مشکل یبوست و هضم غذا دارند عالی است.این نوع مربا را میتوان هم با انجیر سبز درست کرد و هم انجیر سیاه. برای درست کردن این مربای خوشرنگ و لعاب سری میزنیم به آشپزخانه عصر پاییز …

مربای انجیر

مواد لازم برای پخت مربای انجیر :

انجیر                                         ۱ کیلو گرم

شکر                                          ۷۵۰ گرم

هل                                           ۲ عدد

گلاب                                         ۱ قاشق غذاخوری

آبلیمو                                        ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده                            ۱/۴ قاشق غذا خوری

آب جوشیده                                 ۱/۳ پیمانه

طرز تهیه:

برای جلوگیری از کپک زدن مربا ابتدا ظرف مورد نظر را به همراه مقداری آب روی اجاق گذاشته تا بجوشد، بعد از جوشیدن آب را خالی کنید و قابلمه خالی را روی حرارت گذاشته تا آب اضافی آن تبخیر شود،سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و مراحل پخت مربا را آغاز کنید.

انجیر ها را شسته و در یک قابلمه بریزید. شکر را لابه لای انجیرها بریزید و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا انجیرها آب بیندازند. بعد از اینکه انجیرها با شکر حل شدند آن ها را روی حرارت متوسط به مدت ۱۵ دقیقه میجوشانیم تا پخته شوند. باید مراقب باشید تا مربا سرریز نشود. در تمام مدت کفی که روی انجیرها درست میشود را با قاشق میگیریم تا مربا شفاف شود.بعد از در مرحله آخر زعفران و گلاب را اضافه میکنیم و مدت ۵ دقیقه دیگر اجازه میدهیم تا همراه بقیه مواد بجوشد.

مربای ما آماده است بعد از سرد شدن در ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید، نوش جان .

مربای انار

پاییز فصل انار است و شما میتوانید از این میوه خوشرنگ مربایی با طعم بی نظیر درست کنید و در وعده صبحانه در یک صبح زیبای پاییزی همراه با نان و کره ویا یک پنکیک خوشمزه میل کنید.
پس با آشپزخانه عصر پاییز همراه باشید تا طرز تهیه این مربای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مربای انار

مواد لازم برای پخت مربای انار :

آب انار شیرین                              ۳ پیمانه و نیم

دانه انار                                      ۱ پیمانه

شکر                                          ۳ پیمانه

آب لیمو                                      به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا یک بشقاب را در یخچال قرار دهید تا برای تعیین غلظت نهایی مربا از آن استفاده کنیم.انار را به اندازه ی یک پیمانه دانه کنید و ۳ و نیم پیمانه آب انار را بگیرید. در یک ظرف بزرگ آب انار و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه آن ها را بجوشانید.

دانه های انار و آب لیمو را به ظرف اضافه کرده و اجازه دهید ۳۰ دقیقه دیگر بپزد. یک قاشق از مربا را روی بشقاب سرد شده ای که در یخچال قرار داده بودیم بچکانیدو بشقاب را برگردانید اگر به سختی روان شد مربای شما آماده است.مربا را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

مربای پوست پرتغال

مربای پوست پرتقال از جمله مرباهایی است که بسیاری از خانم های کدبانو تصور میکنند این مربا حتما تلخ می شود، برای همین نیز از درست کردن آن اجتناب میکنند، اما اگر کد بانوهای عزیز فوت و فن درست کردن این مربا را بلد باشند قطعا یک مربای شیرین و خوش طعم می پزند.

مربای پوست پرتقال را به ۲ روش خلالی و رولی درست میکنند که نوع رولی آن مجلسی تر است و سفره صبحانه شما را زیباتر میکند. ما در این قسمت تصمیم داریم که شما را با روش پخت مربای پوست پرتقال مجلسی آشنا کنیم ،پس با ما همراه باشید.

مربای پوست پرتغال

 

مواد لازم برای پخت مربای پوست پرتقال :

پوست پرتقال                                ۲۰۰ گرم

شکر                                          ۵۰۰ گرم

آب لیمو                                      ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

ابتدا پرتقال ها را خوب بشورید و پوست آنها را بگیرید، سپس سفیدی داخل پوست پرتقال را با یک چاقوی تیز جدا کنید، در مرحله بعد پوست پرتقال را رول کنید.برای اینکه رول ها موقع جوشیدن از هم باز نشوند حتما با یک نخ تمیز آن را محکم ببندید و یا اینکه از خلال دندان استفاده کنید.

وقتی تمام رول های پوست پرتقال آماده شد در یک قابلمه بچینید و روی آنها آب بریزید، رول های آماده شده را چند بار بجوشانید و هربار آبکش کرده و زیر آب سرد بگیرید و دوباره بجوشانید. با این روش تلخی پوست پرتقال به طور کامل گرفته میشود.

در یک ظرف مناسب ۲ لیوان آب و ۵۰۰ گرم شکر بریزید و اجازه دهید تا مخلوط آب و شکر روی حرارت متوسط گاز بجوشد. پس از آماده شدن شربت رول های پوست پرتقال را داخل مخلوط آب و شکر بریزید .برای جلوگیری از کپک زدن مربا پوست پرتقال را به آرامی فشار دهید تا آب آن ها گرفته شود. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس درب قابلمه را بردارید و نیم ساعت دیگر برای پخت مربا زمان دهید.

وقتی مربا غلیظ شد ۱ قاشق غذا خوری آب لیمو به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر به مربا زمان دهید، سپس شعله گاز را خاموش کرده و صبر کنید تا مربا سرد شود. بعد از سرد شدن مربا به آرامی نخ ها را از رول ها جدا کنید و مربا را داخل یک ظرف شیشه ای خشک بریزید و در جای تاریک و خنک نگه دارید، نوش جان .

مربای پوست پسته تازه

پسته میوه ای پرخاصیت با ارزش غذایی بسیار بالایی است که سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن می باشد. اکثر مردم مغز پسته را میخورند و پوست آن را دور می ریزند،در حالی که میتوان با پوست آن یک مربای خوش طعم و خوشمزه درست کرد.

در این بخش از آشپزی قصد داریم تا شما عزیزان را با طرز تهیه مربای پوست پسته تازه آشنا کنیم ، پس با ما همراه باشید…

مربای پوست پسته

 

 

مواد لازم برای پخت مربای پوست پسته :

پوست پسته تازه ۵۰۰ گرم

شکر ۱ کیلو گرم

گلاب ۱/۴ پیمانه

هل به میزان لازم

آب لیمو ۱ قاشق غذا خوری

خلال پسته ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه :

پوست پسته تازه را با کمک چاقو یک برش بزنید و با یک فشار کوچک از پسته جدا کنید و خوب بشورید. پوست پسته های شسته شده را به مدت ۲ ساعت در آب سرد همراه با تکه های یخ بگذارید بماند تا تلخی اش گرفته شود.

پس از اینکه از صافی رد کردید به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و بعد در صافی بریزید، این کار را چند بار تکرار کنید تا تلخی پوست پسته ها به طور کامل گرفته شود.
برای آماده کردن شربت مربا مخلوط آب و شکر و گلاب و هل را روی حرارت گاز بگذارید تا قوام آید.
بعد از آماده شدن شربت پوست پسته ها را داخل شربت بریزید و اجازه دهید تا مربا به آرامی بجوشد و قوام بیاید. حدود نیم ساعت بعد خلال پسته را اضافه کرده و اجازه دهید تا کمی بجوشد.

برای اینکه بدانیم مربا قوام آمده است یا نه یک قاشق از مربا را داخل یک بشقاب کوچک ریخته و صبر میکنیم تا سرد شود ، سپس بشقاب را برمیگردانیم اگر مربا به آرامی داخل ظرف حرکت کرد مربا آماده است. گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مربا سرد شود و بعد داخل ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × 5 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.