طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی

کلم پلو شیرازی

مجله عصر پاییز – کلم پلو یک غذای سنتی، اصیل و خوش طعم ایرانی است. این غذا مخصوص استان شیراز بوده و در بین مردم این استان از محبوبیت خاصی برخوردار است. کلم پلو را می توان با گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده و یا حتی بدون گوشت هم درست کرد. آشپز خانۀ عصر پاییز این بار قصد دارد شما عزیزان را با طرز تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ آشنا کند، پس با ما همراه باشید.

                                                 طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مواد لازم برای 4 نفر:

برنج                                4 پیمانه

کلم سفید                         نیم کیلو

گوشت چرخ کرده                300 گرم

سبزی خرد شده (ریحان، ترخون، شوید، تره)    نیم کیلو

آب لیمو ترش                   به مقدار لازم

آرد نخود چی                    2 قاشق غذاخوری

پیاز متوسط                     1 عدد متوسط

نمک، فلفل و زرد چوبه         به مقدار لازم

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی:

در ابتدا برنج را شسته و مقداری نمک داخل آن می ریزیم و به مدت 3 ساعت کنار می گذاریم تا خیس بخورد. سپس سبزی های پاک شده را پس از شستن ریز خرد می کنیم (بهتر است از ترخون به مقدار کم استفاده کنیم زیرا باعث تلخی غذا می شود).

در ادامه پیاز را رنده کرده، آب اضافی آن را می گیریم و به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. آرد نخود چی، نمک، فلفل و زرد چوبه را به مایۀ گوشت افزوده، خوب ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب شده و به خورد هم بروند.

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم، کمی روغن داخل آن می ریزیم مقداری از گوشت را با کف دست به صورت کوفته های ریز در می آوریم، داخل روغن می گذاریم تا سرخ شود.

در مرحلۀ بعد ظرفی برداشته کمی روغن داخل آن می ریزیم کلم های خرد شده را به روغن اضافه کرده، مقداری زرد چوبه و فلفل روی آن می پاشیم بعد از تفت دادن کلم ها  آبلیمو را به آن افزوده به اندازۀ 2 لیوان آب داخل آن می ریزیم درب ظرف را می گذاریم تا کلم ها پخته و نرم شود.

برنج خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کرده و بعد از چند دقیقه آبکش می کنیم، سپس مایۀ کلم و برنج آبکش شده را با هم مخلوط می کنیم.

در مرحلۀ آخر قابلمه ای را روی حرارت کم قرار داده و کف آن را چرب می کنیم، نانی را برداشته و برش می زنیم و ته قابلمه را با نان می پوشانیم و بعد مقداری از مخلوط برنج و کلم را داخل قابلمه ریخته و روی آن را با کوفته ریزه پر می کنیم و دوباره مابقی برنج را روی کوفته ها می ریزیم، درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا برنج دم کشیده و بپزد.

حدوداً 1 ساعت زمان لازم است تا کلم پلوی شیرازی پخته و آماده شود. بعد از اینکه کلم پلو دم کشید در ظرفی ریخته وبه دلخواه تزئین می کنیم.. نوش جان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شانزده − نه =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.