طرز تهیه گز آردی اصفهان

گز آردی

مجله عصر پاییز – گز یکی از خوراکی های خوشمزه و سنتی ایران است که در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و یکی از سوغاتی های معروف شهر اصفهان محسوب می شود. گز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به گز لقمه ای، گز بلداجی، گز با عسل و گز آردی اشاره کرد.

گز را معمولاً با مغز پسته درست می کنند ولی می توان از انواع مغزها مانند مغز بادام و گردو نیز در آن استفاده کرد. در ادامه با آشپز خانه عصر پاییز همراه شوید تا شما عزیزان را با طرز تهیه گز آردی آشنا کنیم.

طرز تهیه گز آردی

مواد لازم:

شکر                              250 گرم

گلوکز                             375 گرم

گلاب                              3 قاشق غذاخوری

آب                                3/4 پیمانه

سفیده تخم مرغ                     5 عدد

مغز پسته                           150 گرم

آرد                                 به مقدار لازم

طرز تهیه گز آردی:

ابتدا شکر و آب را داخل ظرفی ریخته روی حرارت ملایم قرار می دهیم و خوب هم می زنیم تا شکر در آب حل شود.

سپس زمانی که شکر کاملاً حل شد گلوکز را به شهد داخل ظرف اضافه کرده و شروع به هم زدن می کنیم، این کار را به طور مدوام انجام می دهیم تا شهد ما کشدار شده و زمانی که بین دو انگشت قرار می دهیم به شکل نخ در آید.(بهتر است هنگام درست کردن شهد از شعله پخش کن استفاده کنیم)

بعد از اینکه شهد ما آماده شد آن را روی بخار آب قرار می دهیم تا گرم بماند زیرا خنک شدن شهد باعث می شود تا کیفیت گز پایین بیاید.

در ادامه سفیده های تخم مرغ را در ظرفی ریخته و با کمک همزن برقی شروع به زدن می کنیم تا سفیده ها فرم گرفته و پف کنند و هنگامی که ظرف را برمی گردانیم بیرون نریزند.

حالا گلاب را به سفیده تخم مرغ فرم گرفته اضافه کرده و با همزن برقی مجدداً شروع به زدن می کنیم تا گلاب به خورد سفیده تخم مرغ برود.

در مرحله بعد سه قاشق از شهد آماده شده را داخل ظرفی که سفیده تخم مرغ در آن قرار دارد می ریزیم این کار باعث می شود تا سفیده هم دمای شهد شود، سپس سفیده را به ظرف داخل شهد اضافه کرده، قابلمه حاوی گز را روی بخار آب قرار می دهیم و با قاشق چوبی به طور مداوم هم می زنیم تا به غلظت مور نظر برسد این کار حدوداً یک الی دو ساعت طول می کشد.

در مرحله آخر مغز پسته را به مواد گز اضافه کرده با هم ترکیب می کنیم، سپس ته ظرفی را آرد ریخته، مواد گز را داخل آن می ریزیم و روی گز را آرد پاشی می کنیم درب ظرف را گذاشته و به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار می دهیم.

پس از آماده شدن گز آن را به قطعات کوچک برش می زنیم. نوش جان..

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

13 − 5 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.