معرفی جاهای دیدنی مشهد

مشهد

مجله عصر پاییزمشهد یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، مذهبی و تفریحی زیادی که دارد هر ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند.

این شهر که در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی واقع شده است با 351 کیلومتر مربع مساحت  دومین شهر پهناور ایران پس از تهران محسوب می شود.

وجود حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا  باعث شده تا میلیون ها زائر از داخل و خارج کشور هر ساله برای زیارت به مشهد سفر کنند.

آب و هوای مشهد معتدل، متمال به سرد و خشک است و دارای تابستان های گرم و خشک، زمستان های سرد و مرطوب بوده و با جمعیتی در حدود 2410800 میلیون نفر دومین شهر پر جمعیت ایران پس از تهران به شمار می آید.

در ادامه با عصر پاییز همراه باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری شهر زیبای مشهد آشنا کنیم..

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا در مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع) با مساحت 598657 متر مربع یکی از بزرگترین اماکن مذهبی در جهان است که در مرکز شهر مشهد در استان خراسان رضوی قرار گرفته و هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از داخل و خارج کشور می باشد.

آرامگاه امام رضا که در دوره های تاریخی همواره مورد توجه قرار داشته از مساجد، موزه ها، رواق ها، کتابخانه ها، صحن ها، آرامگاه ها و گلدسته ها تشکیل شده است.

مدفن امام رضا (ع) با نام روضه منوره به معنای باغ نورانی است که با وسعت  18903 متر مربع یکی از قدیمی ترین بخش های حرم محسوب می شود.

حرم امام شامل 9 صحن و 26 رواق است که هر صحن یک فضای باز و محصور دارد که مساحت کل صحن های حرم به 225223 متر مربع می رسد.

در بارگاه امام شخصیت های مهمی چون شیخ طبرسی، شیخ بهایی، عباس میرزا نایب السطنه، علامه محمد تقی جعفری، هارون الرشید، سید عبدالله شیرازی، عباس واعظ طبسی مدفون شده اند.

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد در مشهد

آبشار اخلمد یکی از زیباترین آبشارهای استان خراسان رضوی است که در 85 کیلومتری شمال غرب مشهد، 15 کیلومتری چناران و 2 کیلومتری روستای اخلمد قرار گرفته است.

این آبشار  که قدمتی چند هزار ساله دارد به دلیل آب و هوای خوب، در ختان انبوه و باغ های میوه یکی از جذاب ترین مناطق طبیعی اطراف شهر مشهد به شمار می آید.

آبشار اخلمد در دره ای سرسبز و با طراوت  در میان کوه بینالود قرار دارد که مکان مناسبی برای تفریح و استراحت گردشگران محسوب می شود.

این آبشار از 4 آبشار اصلی و چند آبشار فصلی تشکیل شده که  اصلی ترین آبشار آن با 40 متر ارتفاع منظره ای شگفت انگیز را به وجود آورده است.

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد در مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد با بیش از 70 هکتار در هشت کیلومتری  شمال غرب مشهد یکی از زیبا ترین و وسیع ترین پارک های این شهر محسوب می شود.

این پارک به دلیل داشتن رودخانه فصلی، درختان انبوه، نهرهای متعدد و آب و هوای خوب به یک منطقه ی ییلاقی در شهر مشهد تبدیل شده و همچنین مکانی مناسب برای تفریح و استراحت مسافران و مردم این شهر به شمار می آید.

پارک جنگلی وکیل آباد در سال 1348 توسط شخصی به نام آقای حسین ملک وقف شد تا مورد استفاده مردم قرار بگیرد و اکنون وظیفه نگهداری آن بر عهده ی شهرداری منطقه 9 است.

این پارک که در سال 1392 توسط شهرداری مشهد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت از امکاناتی نظیر پارکینگ، آبنما، استخر، 60 سرویس بهداشتی، پله های متعدد، گلخانه، باغ گیاه شناسی، اقامتگاه موقت، برق کشی، رستوران و کافه، باغ وحش، وسایل بازی کودکان برخوردار می باشد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه فردوسی شاعر نامی و بزرگ ایرانی در فاصله 20 کیلومتری شمال مشهد در شهر توس واقع شده که هرساله میزبان میلیون ها گردشگر و علاقمندان به شعر و ادب است.

زیر بنای این مکان تاریخی که به بیش از  900 متر می رسد در سال 1343 به دستور انجمن ملی و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون مورد مرمت قرار گرفت و کار بازسازی آن تا سال 1347 به طول انجامید.

این بنا  در 28 کیلومتری روستای پاژ زادگاه فردوسی قرار دارد و از یک موزه و کتابخانه تشکیل شده که موزه ی آن شامل چهار بخش است و در آن انواع وسایل رزمی مثل تیر و کمان، سپر و گرز دیده می شود که این اشیاء به زمان این شاعر بزرگ باز می گردد.

در این مکان مقبره ی شاعران معاصری چون مهدی اخوان ثالث، احمد کمال پور، احمد گلچین معانی، محمد قهرمان، عشرت قهرمان و عماد خراسانی نیز قرار گرفته است.

این بنا در فرودین 1342 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک در مشهد

حمام مهدی قلی بیک یکی از گرمابه های قدیمی و زیبای شهر مشهد که در ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه واقع شده در زمان شاه عباس صفوی به دستور مهدی قلی بیک یکی از امیران ترک در سال 1300 هجری شمسی بنا شد و سپس وقف مردم مشهد گردید.

این حمام که در کنار حرم امام رضا (ع) قرار دارد مدتها به یک حمام متروکه تبدیل شده بود تا اینکه  سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مور مرمت قرار گرفت و در سال 1385 با عنوان موزه مردم شناسی افتتاح و راه اندازی شد.

حمام مهدی قلی بیک از قسمتهای مختلفی چون سربینه، هشتی یا میاندر، گرمخانه، آتشخانه و چاله حوض تشکیل شده و لوازمی از قبیل سماورهای ذغالی، وسایل مورد نیاز در حمام های قدیمی، آبخوری، وسایل آرایشی، پوشاک و منسوجات، وسایل روشنایی، قندیل در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این مکان تاریخی در 5 اردیبهشت 1356 با شمارۀ ثبت 1374 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بوستان هفت حوض

بوستان هفت حوض در مشهد

هفت حوض یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی در استان خراسان رضوی است که با وسعت 570 هکتار در هفت کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد میان کوه های خلج قرار دارد.

این پدیده ی زیبا بر اثر فرسایش شیمیایی به وسیله باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق از ارتفاعات بینالود تشکیل شده و شامل صخره ها، سنگ های صیقلی و هفت حوضچه بوده و آب از حوضچه ای به حوضچه ی دیگر می ریزد که باعث به وجود آمدن منظره ای جذاب و چشم نواز شده است.

برای رفتن به این منطقه کوهستانی و دیدن طبیعت بی نظیر آن به دلیل شیب دار بودن و وجود صخره های فراوان باید از کفش های راحتی و لباس های مناسب استفاده کرد.

شهر طرقبه

شهر طرقبه در مشهد

شهر طرقبه که در 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده یکی از مشهورترین ییلاق های کوهستانی و جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی محسوب می شود.

این شهر به دلیل قرار گرفتن در میان دره های سرسبز رشته کوه های بینالود از تابستان هایی با آب و هوای خنک و زمستان هایی با آب و هوای سرد و برفی برخودار بوده و به سبب بارندگی های فراوان و به وجود آمدن چشمه ها و رودخانه ها شهر طرقبه را به یک منطقه ی توریستی تبدیل کرده است.

از جاذبه ها و دیدنی های شهر طرقبه می توان به بند گلستان، دهکده آبی ویلا شهر، باغ تمشک طرقبه، مجموعه تفریحی چالیدره، دره ارغوان، بوستان سنگی کمر مقبولا و روستای جاغرق اشاره کرد.

فرش، سبدهای حصیری، تابلوهای حکاکی شده، آجیل، خشکبار، زرشک و زعفران از مهمترین سوغاتی های این شهر به شمار می آیند.

بازار رضا مشهد

بازار رضا

بازار رضا بازاری قدیمی و بزرگ نزدیک حرم امام رضا (ع) است که در سال 1354 با معماری ایرانی اسلامی به دستور محمد رضا شاه و توسط مهندس داریوش بوربور طراحی و بنا شد.

ساخت این بنا  یازده ماه طول کشید و در سال 1355 با 960 متر طول و عرض 33 متر افتتاح و راه اندازی شد.

بازار رضا که در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) حد فاصل بین میدان 17 شهریور و بیت مقدس شهر مشهد قرار گرفته از دو طبقه با زیر بنای 2368 متر و 1711 باب مغازه تشکیل شده است.

این مجتمع دارای فروشگاه های متعددی است که اجناس متنوعی چون صنایع دستی، بدلیجات، پوشاک، مهر و سجاده، تسبیح، زعفران، نبات، شیرینی جات، فیروزه تراشی، طلاکاری، آتلیه های عکاسی، سنگ تراشی، گلدوزی، عطر فروشی، پارچه فروشی، عطاری، ادویه فروشی و اسباب بازی در آن یافت می شود.

خانه ملک مشهد

خانه ملک در مشهد

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر مشهد که در میدان شهدا، ابتدای خیابان امام خمینی واقع شده خانه ملک نام دارد.

این خانه وقفی که متعلق به یکی از ثروتمندان خیر ایرانی به نام حاج حسین ملک بود در اوایل قرن چهاردهم شمسی در زمینی به مساحت 1659 و با زیر بنای 600 متر مربع با تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی بنا شده است.

این بنای دوطبقه یک پذیرایی بزرگ با سقف چوبی منبت کاری شده و یک شومینه گچبری زیبا دارد و همچنین یک حمام با مساحت 127 متر که اولین حمام خصوصی شهر مشهد بوده و از قسمتهایی چون گرماخانه، آتش دان، نمازخانه، سرویس بهداشتی، محل انبار و موادسوختنی تشکیل شده است.

خانه ملک در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1379  بازسازی و مرمت شد و اینک به عنوان مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی در مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از باصفاترین و جذابترین باغ های گیاه شناسی در ایران محسوب می شود که در استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری، میان چهار راه مقدم و پل غدیر واقع شده است.

این باغ  با مساحت 25 هکتار در سال 1392 با هدف حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و مردم با انواع گونه های گیاهی، اهلی سازی و سازگاری گونه ها جهت ورود ارقام جدید به فضای سبز شهری و باغات و مزارع استان ها، انجام برنامه های مطالعاتی و پژوهشی ساخته شد.

باغ  گیاه شناسی مشهد که کار ساخت آن یک سال و پنج ماه به طول انجامید هزینه ای در حدود 15 میلیارد تومان داشت.

این باغ از قسمت های مختلفی مانند باغ صخره ای، باغ میوه، باغ رز، کلکسیون نهالستان و گلخانه، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهان سوزنی برگان، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران تشکیل شده است.

معرفی برخی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر مشهد

کوه سنگی

آدرس: جنوب غربی شهر مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

دریاچۀ چشمه سبز

آدرس: 20 کیلومتری روستای بزرگ گلمکان، 50 کیلومتری شهر مشهد

آرامگاه نادر شاه

آدرس: مشهد، چهار راه شهدا (چهار راه نادری)

بند 500 ساله گلستان

آدرس: 8 کیلومتری غرب شهر مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل آباد، بر روی رودخانه گلستان

غار تاریخی مغان

آدرس: 35 کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان

شهرستان شاندیز

آدرس: 12 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد

غار بیمار آب

آدرس: 6 کیلومتری روستای کوشک آباد از توابع مشهد

آرامگاه شیخ بهایی

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، حرم امام رضا (ع)

مسجد گوهرشاد

آدرس: مشهد، جنوب حرم امام رضا (ع)

خانۀ تاریخی داروغه

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچۀ داروغه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × 4 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.