طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی

سوهان عسلی کنجدی

مجله عصر پاییز – یکی از شیرینی های مورد پسند مردم ایران در عید نوروز سوهان عسلی است .شیرینی که در مدهای کنجدی، بادامی، وپسته ای درست می شود و می توان آن را به همراه چای میل کرد. فقط کافی است با رعایت کردن چند نکته یک شیرینی بسیار خوب و بی نقص داشته باشید. در ادامه طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی که راحت و به صرفه است را با هم می بینیم.

مواد لازم برای تهیه سوهان عسلی کنجدی:

روغ مایع 8/1 پیمانه

عسل 1و 4/1 پیمانه

آب 8/1 پیمانه

شکر 1و 4/1 پیمانه

گلاب 8/1 پیمانه

کنجد یک ونیم تا 2 پیمانه

مراحل تهیه سوهان عسلی کنجدی:

ابتدا آب ، روغن مایع و گلاب را با هم مخلوط می کنیم و به ظرفی که دیواره داشته باشد و از جنس نچسب باشد ریخته و شکر را به آن اضافه می کنیم . شعله اجاق گاز را روشن و حرارت آن را روی ملایم قرار می دهیم و دو قاشق عسلی که داشتیم را به آن اضافه می کنیم.

احتیاجی نیست تا مواد را هم بزنیم، یعنی اجازه می دهیم تا مواد ما به آرامی به جوش آید و با همان حرارت ملایم قوام بیابد.

در زمان مدت قوام آمدن مواد، به هیچ وجه نباید آن را با قاشق هم بزنیم، برای هم زدن مواد بهتر است هرچند دقیقه یکبار از دستۀ تابه یا شیر جوش به صورت دورانی استفاده کرد.

تقریباً 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا شربت عسلی ما به غلظت مورد نظر برسد و کاراملی رنگ شود.

برای استفاده کردن از کنجد خام بهتر است که اول آنها را امتحان کنیم، کنجدها را داخل تابه ریخته و با حرارت ملایم مرتب آنها را هم می زنیم تا کم کم تغییر رنگ بدهند و بوی خامی کنجد ها گرفته شود. اگر می خواهید سوهان را با خلال بادام یا پسته درست کنید احتباجی به تست کردن ندارند.

وقتی که شربت عسلی ما آماده شد برای چند لحظه از روی حرارت بر می داریم.  زعفران از قبل سائیده شده را با آب جوش حل کرده و به شربت اضافه می کنیم.

دوباره شربت را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کنجدها را به آن اضافه می کنیم. کنجدها را به سرعت با شربت مخلوط  میکنیم  و مرتب مخلوط را هم می زنیم تا کنجدها داخل شربت عسلی تغییر رنگ دهند وکاراملی بشنوند . این مرحله حدوداً 3 تا 4 دقیقه طول می کشد، با حوصله باید این کار را انجام دهید تا میزان غلظت مخلوط مناسب باشد و کنجدها خوش رنگ شوند. کنجدها وقتی  حرارت می بینند مقداری روغن از آنها خارج می شود.

مخلوط سوهان عسلی را که آماده کردیم، یک سینی را کاملاً  چرب می کنیم یا اینکه یک کاغذ روغنی ضخیم داخل آن می اندازیم، به صورت یک تکه یا به صورت سکه ای ، خیلی فوری مخلوط سوهان عسلی را شکل می دهیم ،این کار را باید خیلی سریع انجام بدهید چراکه وقتی سوهان خنک می شود زود سفت شده و کار رو برای ما سخت می کند.

بعد از خنک شدن سوهان عسلی ها، آن ها را به راحتی می توانیم از هم جدا کنیم . اگر به صورت یک تکه درست کرده ایم ،بعد از خنک شدن می توانیم آن ها را به اندازه دلخواهمان تکه تکه کنیم .

سوهان عسلی های آماده شده را باید در یک ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنیم. سوهان عسلی پسته ای و بادامی هم به همین ترتیب درست میشوند فقط دیگر احتیاجی به تست شدن ندارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

6 + هفده =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.