بازار بزرگ استانبول | گرند بازار

استانبول

مجله عصر پاییز – بازار بزرگ استانبول که با نام گرند بازار نیز آن را می شناسند، یک بازار سرپوشیده در شهر زیبای استانبول است و یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین جاذبه های این شهر به شمار می رود. در ادامه با عصر پاییز همراه باشید تا با این بازار بزرگ بیشتر آشنا شوید.

بازار بزرگ استانبول که در زبان ترکی کاپالی چارشی نامیده می شود، یکی از نخستین بازار های جهان است که به دستور سلطان محمد دوم ملقب به فاتح در قرن پانزدهم میلادی در منطقه معروف فاتح ساخته شد. گرند بازار با وسعتی حدود 110 هزار متر مربع که 45 هزار متر مربع آن را بخش سرپوشیده بازار تشکیل می دهد، از بزرگترین بازار های سرپوشیده دنیا به شمار می رود و در سال 2014 با 91 میلیون بازدید کننده عنوان پربازدیدترین جاذبه ی گردشگری جهان را از آنِ خود کرد.

این بازار سرپوشیده در مجموع دارای 65 خیابان، 3600 مغازه و 14 کاروانسرا است که همگی نام گذاری شده و دسترسی به آنها آسان است. انواع صنایع دستی و سوغات کشور ترکیه را می توانید در این بازار پیدا کنید. بازدید و تماشای فضای تاریخی  گرند بازار استانبول برای افرادی که اهل خرید نیستند نیز می تواند جذاب و جالب باشد.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

پس از فتح شهر استانبول توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح و شکست امپراطوری روم شرقی، حکومت عثمانی وارد شهر شده و ساکن شدند. از آنجا که مردم عثمانی همگی مسلمان بودند، دستور داده شد تا در شهر اماکن جدیدی ساخته و تمامی کلیساهای واقع در شهر به مسجد تبدیل شوند.

همچنین حمام های عمومی و بازارها بسیاری به دستور سلطان در شهر ساخته شدند. در ابتدا از این بازار به عنوان یک انبار استفاده می شد اما با گذشت زمان تعداد کوچه ها و مغازه های بازار افزایش یافت و به بازار بزرگ استانبول تبدیل گشت. با گسترش امپراطوری عثمانی کاروان های بسیاری در اطراف این بازار بزرگ ساخته و گرند بازار استانبول به یک قطب تجارت در مدیترانه تبدیل شد.

بازار بزرگ استانبول

معماری بازار بزرگ استانبول

گرند بازار از دو ساختمان تشکیل شده است که در نزدیکی هم قرار گرفته اند و بعدها به مرور در فضای میان این دو ساختمان مغازه و خیابان های بسیاری ایجاد شد. در گذشته این دو ساختمان بازار طولانی و بازار صندل نام داشتند. بازار طولانی طرحی مستطیلی شکل داشته و از دو ردیف چهارتایی ستون سنگی تشکیل شده که در میان آنها گنبدهای آجری جای گرفته اند.

همچنین در سقف این بازار پنجره های مستطیلی شکل به کار رفته است تا نور از این طریق داخل بازار را روشن نگه دارد. بازار صندل نیز همانند بازار طولانی مستطیل شکل است و دارای 12 ستون می باشد که میان ستون ها گنبد های آجری قرار داده شده اند. هر دوی این بازارها دارای دروازه های آهنی هستند و توسط آنها حفاظت می شوند.

بخش های مختلف بازار بزرگ استانبول

گرند بازار استانبول شامل فروشگاه های متعدد و زیادی است که می توان آنها را بر اساس کالا و محصولاتی که به فروش می گذارند تقسیم بندی کرد.

قسمت های مختلف این بازار شامل: بخش ادویه ها و گیاهان دارویی، وسایل قدیمی و عتیقه جات، انواع کفش های سنتی، انواع کیف، بخش پوشاک چرم و پوست، بخش قالی و قالیچه، انواع زیورآلات نقره ای، انواع ظروف نقره ای، صنایع دستی و سنتی ترکیه ( گلیم، آثار مینیاتور، آثار چوبی، آثار خوشنویسی، کاشی و…)، کلکسیون سکه و پول، انواع پارچه، مغازه های طلافروشی و بخش ظروف و لوازم مسی است.

امکانات بازار بزرگ استانبول

کافه و رستوران های بسیاری در این بازار بزرگ وجود دارند که می توانید برای استراحت به آنجا رفته و از نوشیدن چای و قهوه ترک لذت ببرید. از دیگر امکانات گرند بازار می توان به چندین مسجد و نمارخانه، آبخوری، ایستگاه پلیس، داروخانه، دفتر پست، مرکز اطلاعات گردشگران و… اشاره داشت.

بازار بزرگ استانبول

جاذبه های دیدنی در اطراف بازار بزرگ استانبول:

فاصله مسجد بایزید تا بازار: 240 متر
فاصله مسجد نورسمانیه تا بازار: 400 متر
فاصله آب انبار باسیلیکا سیسترن تا بازار: 900 متر
فاصله مسجد سلطان احمد تا بازار: 1.1 کیلومتر
فاصله موزه ایاصوفیه تا بازار: 1.1 کیلومتر
فاصله کاخ موزه توپکاپی تا بازار: 1.4 کیلومتر

 

آدرس: ترکیه – استانبول – منطقه فاتح – محله بایزید – بازار بزرگ استانبول

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × 3 =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.